Rederij Wadden Transport

» Kapiteins Kroniek «

 

De Getijdenbruggen (nr. 15)

24 augustus 2011

Zoals u waarschijnlijk al weet heeft Wadden Transport in 2006 via de rechtbank in Den Haag het recht van medegebruik verworven van de openbare Rijks getijden bruggen in Harlingen en op de eilanden. Tegenpartij in de vijf jaar durende rechtszaak was formeel gezien Rijkswaterstaat, die onder enorme druk van Rederij Doeksen was gezet om geen medegebruik toe te staan. In 2006 besliste de rechtbank in het voordeel van Rederij Wadden Transport.

getijdenbrug
Lossen via getijdenbrug te Vlieland

Sinds die uitspraak maakt de Terschellinger Bank zo nu en dan gebruik van de Rijks getijden bruggen, omdat in de praktijk onze in 2005 aangebrachte laad- en losklep op het achterschip zeer goed bevalt. Het geeft ons een groot stuk vrijheid omdat we via deze klep kunnen laden en lossen wanneer het ons uitkomt, zonder de getijden bruggen te moeten gebruiken.

Gebruik van de getijdenbruggen, hoewel wettelijk toegestaan, ligt niet altijd voor de hand. Één probleem met het gebruik van de bruggen is dat ze volgens huidig protocol niet toegankelijk zijn 60 minuten vóór aankomst en 30 minuten na vertrek van een veer van Rederij Doeksen, wat leidt tot onnodig lang "bezetting" van de bruggen.

Ongeacht het in 2009 afgerond onderzoek van Rijkswaterstaat waaruit blijkt dat deze wachttijden der veiligheidshalve gemakkelijk gehalveerd zouden kunnen worden, is dit tot heden niet gerealiseerd wegens tegenwerking van Rederij Doeksen. Die blijkt een veto recht te hebben in de commissie die over deze zaak moet beslissen. De "openbare" bruggen worden ook 's avonds permanent geblokkeerd door de veerboten van Rederij Doeksen. Deze worden alleen verhaald om ruimte voor hun eigen vracht dienst te maken. Anderen kunnen hier dan geen gebruik van de instellingen maken.

Toch kan het heel handig zijn om over de Rijkswaterstaat bruggen te laden of lossen, met name als het water erg laag is. Voor bijvoorbeeld een dieplader die net boven het wegdek hangt, kan de grotere lengte van een getijden brug erg nuttig zijn. Toch is er een derde hindernis met de huidige procedures: bruggebruik moet minimaal twee dagen van tevoren bij Rijkswaterstaat aangevraagd worden, en omdat dan meestal niet bekend is wat de verlaging van het water zal worden is dat lastig.

De Buurman Helpen (nr. 14)

21 juni 2011

Op de tweede Pinksterdag j.l. werd ik gebeld door de heer Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen. Ze hadden een technisch probleem met de veerboot Midsland. Hij vroeg mij of onze rederij bereid zou zijn om de dienst van de Midsland over te nemen, omdat het net voor de Oeral periode was dus erg druk.